Friday 29 September 2017

Duit Kwsp Untuk Samsung Belajar Forex


Der Status permohonan Pinjaman Pendidikan Boleh Ubah (PPBU) Yayasan Bank Rakyat (YBR) aku masih tak tau lagi walaupun dah masuk Disember..Masa pegi Quiz tempoh hari Personal YBR tu bagi tau mungkin bulan November dah tau keputusan..pasrah je lah..huhu ..walau pun harap sangat dapat..huhu .. Sebelum Januari aku kene bayar yuran untuk Sem 1 dan Sem 2..jumlah yuran pengajian yang Perlu dibayar bagi Kedua-dua Sem ni ialah rm6000..huhu..banyak Nye lah kan..tu belum Masuk lagi yuran asrama yang kene bayar TIAP-TIAP bulan, pengangkutan, belanja makan TIAP bulan dan keperluan gelegen .. Masa buat ijazah dulu pun Anzahl der Beiträge yuran pengajian sepanjang tempoh pengajian sampai habis RM7000 je..Sebab tu lah aku sangat perlukan PPBU ni untuk tampung yuran pengajian aku..untuk belanja Harian Insyaallah boleh lah di usahakan..sebab ni jugak lah aku nak sangat habis awal..boleh Cepat-Cepat keje balik..huhu .. Jadi alternatif sementara tunggu keputusan PPBU ni aku bercadang nak keluarkan duit EPF aku dalam KWSP aku untuk tampung sikit-sikit perbelanjaan Harian aku..tak banyak pun duit aku..yelah keje pun tak lama .. untuk Pengeluaran KWSP ni hanya boleh keluarkan simpanan Dari akaun 2 sahaja..Macam aku cuma keluarkan balik duit yang aku dah gunakan untuk bayar yuran pendaftaran masa daftar awal-awal dulu..Boleh jugak keluarkan duit untuk bayar yuran..bagi tau KWSP berapa Anzahl der Beiträge yuran yang Perlu dibayar dan Boleh lah keluarkan duit tersebut..die boleh bagi duit tu pada kita atau bayar Terus dekat Tempat kita belajar .. Ni Borang untuk pengeluaran pendidikan..boleh dapatkan dekat pejabat KWSP .. Dokumen yang diperlukan tak banyak pun..macam aku cuma Perlu sediakan Salinan kad pengenalan sahaja..Surat tawaran belajar ni dapat masa awal - awal dulu..tapi masa mintak Dokumen Dari Gerätedaten dia bagi aku jugak surat tawaran..Surat Pengesahan Pendaftaran Pelajar yang asal dan Surat Kelulusan Pengiktirafan Kursus Pengajian Tempat belajar aku yang buat .. Bagi tau dieorang nak nak Dokumen untuk keluarkan duit KWSP dieorang dah siapkan dokumen..macam aku nak Erstattung balik duit yang aku dah guna bayar pendaftaran dulu perlukan resit-resit Bukti pembayaran aku dulu .. Dokumen aku dah siapkan..tinggal nak hantar Borang ni ke pejabat KWSP je lagi..hantar Lambat sikit Lambat sikit jugak duit habis..hehe..kalau dah ada duit karang ada je benda nak nak guna Pakai duit..kalau tak de duit tak de Pulak nak macam-macam kan..biasanya dah einreichen Dokumen dalam dua Minggu dah dapat duit..Insyaallah kalau dah einreichen Dokument aku Akan update..Harap apa yang kongsikan ni membantu orang yang baca yang ada masalah macam aku jugak..diaman ada kemahuan Insyaallah ada jalan..Tak SILAP aku kalau untuk Pendidikan anak-anak pun Eltern boleh keluarkan duit untuk Pendidikan Anak-anak..Dulu bekerja dengan swasta jer, kerja kilang, kerja Unternehmen guaman, hartanah, syarikat multinasional dan sebagainya. Bila mula bekerja tu biasanya von orang muda terutama lelaki von mesti berfikir, satu hari nanti aku nak kahwin von nak kumpul duit. Kalau gaji kecik jer berapa tahun agaknya nak kena kumpul duit baru boleh kahwin ni. Kalau undeinem dah memang ada awek Dari awal pekerjaan, mesti dok fikir cam ner nak Kumpul duit dengan kos perbelanjaan dan sara hidup yg Semakin tinggi Sekarang ni. Dari kenalan beberapa rakan yang saya kenali, lepas tamat belajar jer (sijil, Diplom.) Mereka terus bekerja, tak kira apa kerja asalkan halal. Bila dah starten kerja, maknanya unda dah starten mencarum kwsp. Walaupun gaji kecil, tapi masih ada caruman setiap bulan. Bekerja lah dulu sambil mengintai peluang kerja yang lebih baik dan gaji yang semakin banyak. Bila anda dah kerja 2-3 tahun, secara tidak sedar und ein sebenarnya dah simpan duit di kwsp. Kalau Yang Nak sambung belajar tu sambung lah. Tapi jangan lupa, sambil bekerja dengan swasta tu, intai-intai jugak peluang kerja dijabatan kerajaan kerana ia menjamin masa depan unda dan berpencen. Nh, sekarang bila unda dah kerja 3 tahun lebih dengan swasta dan katakan unda dapat kerja dengan kerajaan pada tahun ke-4, ia memang cukup bagus. Sebab apa bagus, kerana und ein boleh dapatkan wang kwsp untuk perkahwinan anda. Bila Bila unda telah bestätigen dijabatan kerajaan dan anda memilih skim pencen, makan semua wang kwsp boleh mula diproses untuk dikeluarkan. Lagi lama unda kerja-lagi banyak ler duit unda dlm kwsp tu. Walaupun kwsp tu untuk simpanan hari tua anda, tapi anda telah selamat kerana und ein masih ada skim pencil bila unda tua dan bersara nanti. Betultak Bukan semua orang dapat peluang macam ni, tapi jika und ein kuba berusaha cara macam ni, ia amat menguntungkan. Bila duit kwsp dah ada ditangan unda, apa lagi bolehler merancang untuk hari bahagia anda. Kalau tak cukup Wortspiel cari ler sikit lagi untuk nach oben belanja kahwin tu dan ia tak membebankan. Pengalaman saya, berkahwin sebelum dapat kerja dengan kerajaan dan duit kwsp tu dapat agak lewat kerana sagena juga agak lewat dapat kerja dengan kerajaan. (Lagi lambat lagi banyak kwsp). Bila bestätigen saja, pros pengeluaran terus dibuat dan kebetulan duit itu dapat selepas saya beli rumah. Kalau und gunakan duit kwsp untuk kahwin, saya gunakan duit kwsp untuk bayar hutang dan renovieren rumah baru. Kesimpulan, tak rugi unda bekerja swasta terlebih dahulu3,4 tahun sebelum mohon kerja kerajaan. Tapi ingat, undein perlu buat demikian sebelum umur 35 tahun. Biasanya lebih dari 35 tahun susah skit ler nak dapat ker gomen ni. Apa pendapat anda.

No comments:

Post a Comment